Pěstounům i ostatním členům pěstounských rodin nabízíme možnost zapůjčit si odbornou literaturu týkající se problematiky náhradní rodinné péče, výchovy dětí, psychologie, pedagogiky apod. Vybrat si můžete v menu v levém sloupci. Pro lepší orientaci je literatura rozdělena do několika oblastí.
Pro pěstouny, kteří s námi mají uzavřenou dohodu o výkonu pěstounské péče, lze samostudium odborné literatury započítat do povinného vzdělávání pěstounů. Rozsah započítaných hodin se pohybuje v rozmezí od 2 do 8 hodin za jednu knihu v závislosti na její náročnosti a velikosti obsahu.
Knihovnu se snažíme postupně rozšiřovat. Jelikož chceme, aby obsah knihovny odpovídal potřebám pěstounů, rádi přivítáme Vaše návrhy na konkrétní tituly, které byste si u nás rádi zapůjčili.
Podmínky zapůjčení literatury
Knihovna je určena pro pěstouny, kteří mají s CRSP uzavřenou dohodu o výkonu pěstounské péče, pro které je půjčování knih zdarma.
Knihy jsou k dispozici v kanceláři klíčových pracovníků.
V případě zájmu o zapůjčení odborné literatury kontaktují pěstouni svou klíčovou pracovnici, se kterou si individuálně domlouvají výpůjční dobu.
Hyperaktivních dětí stále přibývá. Nicméně jde o jedince nadprůměrně inteligentní a velmi kreativní. Kniha je zpovědí otce, který až po zjištění této diagnózy u svého syna si uvědomil, že je na tom stejně. A právě proto se pokusili bojovat proti těžkostem, které na syna v životě čekají – šikana, nechápavost okolí, neoblíbenost u učitelek.
Co si počít s agresivitou svého dítěte? Agresivita je především energie, síla, která je nezbytná pro jeho vývoj. Výchova tedy nemá spočívat v tom, aby tuto sílu úplně potlačila, ale aby ji usměrnila a proměnila v energii prospěšnou dítěti. Autorka pomáhá rodičům a vychovatelům rozeznávat specifické projevy dětí v jednotlivých obdobích jejich věku (od narození do dospívání) a dává rady, jak na ně reagovat. Kapitoly obsahují charakteristiky jednání podle věku dítěte, správná slova, podněty k jednání, výběr her, příklady z psychoterapeutické praxe, objasňují roli otce aj.
Proč je tolik lidí nešťastných? Mnozí rodiče způsobují svým dětem celoživotní problémy tím, že je učí mít negativní vztah k sobě samým. Steve Biddulph ve své praktické a humorně napsané knize nabízí pomoc při komunikaci s dětmi od nejútlejšího věku až do doby dospívání. Nápaditým způsobem probírá důležitá témata: pozitivní a asertivní výchova, význam širší rodiny a dalších vztahů pro rozvoj dítěte, pomoc dětí s domácími pracemi, jak reagovat na dětský vzdor, jak pomoci dětem vyrovnat se s nepříjemnými zážitky, jak pomoci dětem lépe se vyjadřovat. Při tom všem povzbuzuje rodiče, aby byli víc sami sebou, přísnější a současně láskyplnější, pevnější i uvolněnější. Ukazuje, jak opustit staré negativní přístupy k dětem a plně prožívat radost z nich i ze života.
Když Dinosaurům někdo umře je psychologicky fundovaná a v zahraničí velmi úspěšná knížka, která může být dobrým pomocníkem pro společné povídání s dětmi o důležitých věcech v životě. Patří domů, do školek i do knihoven pro děti. Přejme jí, ať pomůže nejen dětem, ale i jejich dospělým. Knížka, která dětem přibližuje těžké téma smrti, a přitom je půvabná a srozumitelná.
Publikace, která se řadí mezi nejúspěšnější tituly zabývajících se výchovou dětí. Tuto knihu ocenili mnozí rodiče, pedagogové a další lidé, přicházející do styku s dětmi mezi druhým a dvanáctým rokem. Autor, který je profesorem pediatrie a psychiatrie na universitě v Tennessee, pomáhá ve své práci porozumět důležitosti bezpodmínečné lásky pro zdravý vývoj dítěte. Kniha obsahuje množství příkladů a pomáhá tak vidět nejen význam role rodičů, ale stává se praktickou příručkou pro každodenní kontakt s dětmi.
Kniha nabízí rady, jak poznat, že se s dospívajícím „něco děje“ a že to „něco“ není běžným projevem dospívání, ale že se jedná o vážné obtíže. Autor v knize vysvětluje, jak vypadají běžné projevy dospívajících, a velmi přístupnou formou objasňuje psychické obtíže, s nimiž se dospívající mohou potýkat.
Kniha je určená pro rodiče dětí všech věkových skupin od nemluvňat až po dospívající a také pro každého, kdo přichází do styku s dětmi: prarodiče, učitele, trenéry, vychovatele, sousedy… Poukazuje na řešení problému, jako jsou impulzivnost, lhostejnost k pokynům rodičů, kňourání, vzdorování autoritě, agresívní chování, problémy ve škole, předčasný sex či drogy. Rozšiřuje a aplikuje myšlenky zdravých hranic na vztahy s našimi dětmi.
Záleží vám na tom, aby vaše děti věděly, že je milujete? Tato kniha přináší náměty, které vám pomohou vyjádřit dětem lásku rozmanitými způsoby. Dejte svému dítěti najevo, jak moc je pro vás vzácné, nejen při zvláštních příležitostech, ale i během všedních dnů.
Je zakázáno zakazovat – na tento paradox narážíme v současnosti při výchově často. Životní zkušenosti i klinická pozorování v protikladu k tomu dokazují, že děti pro formování své osobnosti potřebují hranice. Avšak stále více rodičů má potíže stím, jak jim je stanovit. Jednání rodičů, kteří neumějí svým potomkům říkat ne, má za důsledek ztrátu záchytných bodů pro děti a rozhodně nepříspívá k dobré výchově. Tato kniha je určena rodičům, kteří si kladou otázky týkající se určování hranic a ukazuje, že je třeba zajistit jejich dodržování. Zabývá se také nutností užívání a výběru trestů při výchově, definuje úlohu rodiče ve vztahu k zákazům a odůvodňuje požadavek pevné výchovy bez výstřelků přísnosti. Autor knihy, který se ve své mnohaleté poradenské činnosti zabývá problémy dětství a dospívání, uvádí četné příklady ze své bohaté praxe. Jeho komentáře čtenářům umožní vytvořit si vlastní názor.
Kniha nabízí pomoc rodičům, kterým se dítě narodilo předčasně. Vysvětluje jednotlivé stupně nezralosti, seznamuje s lékařskou péčí, s tím, jaká vyšetření dítě čekají a jakou výživu mají rodiče nedonošenému miminku poskytovat.
Zprostředkovat dětem v průběhu výchovy nosné životní hodnoty je podobně významné, jako je naučit přecházet ulici. Stabilní hodnoty umožňují dítěti orientaci v životě, dávají mu skutečnou svobodu tím, že ho činí nezávislým na vnějších tlacích.
Chcete mít s dětmi přátelský vztah, a současně chcete, aby vás děti poslouchaly, respektovaly a důvěřovaly vám? Přejete si děti dobře vychovat, ale nechcete potlačovat jejich osobnost? Tato kniha sklízející chválu dětských psychologů, psychoterapeutů a rodičů na celém světě vás naučí, jak lze mít hodné děti i bez trestání a křiku.
Tato kniha je skvělým rádcem, jak jednat s dospívajícími tak, aby naše slova brali vážně, a jak jim naslouchat, aby v nás dospělých viděli partnera, nikoliv nepřítele. Způsoby jednání a tipy, jak vést dialog, jsou velmi názorně předvedeny na kreslených scénkách. Autorky využívají hlavně příkladů ze života a rozhovorů mezi rodiči a jejich dětmi.
Víte, jak děti motivovat, aby se rády učily a byly úspěšné ve škole? Chcete, aby vaše děti spolupracovaly, když jim něco vysvětlujete, a aby získaly pocit zodpovědnosti za své výkony? Tento světový bestseller je určený jak rodičům, tak pedagogům. Ukazuje jim, jak mohou spolu inspirovat dítě k sebedisciplíně, sebekontrole a k zázrakům v učení.
Celosvětově známé odbornice na komunikaci mezi dospělými a dětmi shrnuly své zkušenosti a rady do této stručné knížky. Věnují se situacím a nárokům, jimž musejí rodiče čelit den co den. Vyplněním cvičení a odpovězením na otázky v této knize se rodiče mohou naučit, jak se vypořádat se silnými emocemi svých dětí, jak stanovit pevné hranice, a přesto si zachovat přátelský vztah, jak vyjadřovat své pocity vzteku, a přitom neublížit, jak si získat spolupráci svých dětí nebo jak v klidu řešit rodinné konflikty. Atraktivitu a čtivost této knihy zvyšují příběhy ze skutečného života, vtipné komiksy a vzorové situace v nich zobrazované.
Zažíváte doma sourozenecké třenice nebo žárlivé scény? Tato kniha vám pomůže, abyste své děti spravedlivě vychovávali a zabránili jejich věčným sporům, ale současně z nich vychovali samostatné a sebevědomé osobnosti.
Názorné a přehledné uvedení do techniky masáží dětí a kojenců. Po teoretickém uvedení do problematiky masáží, v němž čtenáři mohou získat informace o účinnosti masáží u zdravých i nemocných dětí, o významu doteku jako součásti komunikace s dítětem, o souvislostech s aromaterapií a muzikoterapií, následuje srozumitelný popis techniky masáže dokumentovaný 85 fotografiemi, které čtenářům pomohou správně si osvojit postup.
Knížka je sympatickou pozvánkou do světa Marka Hermana a Jiřího Haldy. Tihle dva chlapíci jezdí neúnavně po celé republice a přednášejí o výchově dětí a hledání sama sebe. Středobodem jejich světa je rodina a malé děti do šesti let. Poznáte příběhy a osudy lidí, se kterými se potkali. Dočtete se, co je vlastně v životě důležité a na čem opravdu záleží. A co udělat, abychom to za žádnou cenu neminuli. A taky, jak je někdy těžké u toho neztratit naději.
Je to zajímavé, je to poučné, je tam sranda. Bude se vám to dobře číst!
…někdy může být život těžký, ale nikdy to nevzdávejte…
Valná většina problémů s výchovou a v partnerských vztazích se všemi psychickými i zdravotními důsledky vzniká z dnes převažujícího modelu, tzv. nukleární rodiny. Osamělá, vyčerpaná maminka na “mateřské dovolené” obklopená cizími lidmi, čekající na tatínka, až se vrátí z vydělávání na hypotéku, nemůže nikdy vychovat zdravé dítě. Ve vězení je samotka nejhorším trestem. Aby člověk vychoval dítě, které bude vyrovnané a zdravé, potřebujeme minimálně tři přítomné dospělé. Stejně tak, pokud nechceme, aby se život smrskl na víkendy a dovolené, je třeba redesignovat rodinu. Toto je důležitá, ojedinělá kniha, která se tomuto zásadnímu tématu podrobně a čtivě věnuje.
Doktorka Frances E. Jensenová, uznávaná neuroložka, vychází ze svých zkušeností matky dvou synů – teenagerů a dává je do souvislosti s nejnovějšími výsledky výzkumu v oblasti fungování, struktury a kapacity mozku náctiletých. Výsledkem je kniha, která je zároveň průkopnická i srozumitelná. Autorka vysvětluje, jak tyto revoluční poznatky nejen boří hluboko zakořeněné omyly o teenagerech, ale také skýtají cenné praktické rady, které pomohou dospělým i náctiletým lépe se zorientovat v záhadném světě neurobiologie dospívání.
Zkušená dětská psycholožka poskytuje rodičům rady, jak podporovat a podněcovat vývoj dětí, a upozorňuje rodiče, čeho je třeba se vyvarovat. Ve čtivě napsaném, humorně laděném textu se věnuje všem složkám vývoje dítěte (motorickému a kognitivnímu, vývoji komunikace a paměti, sociálních dovedností, samostatnosti). Rady se týkají výchovy dětí v jednotlivých věkových obdobích od kojeneckého věku přibližně do šesti let. Autorka vysvětluje problematiku s použitím četných konkrétních příkladů i na základě otázek rodičů, s nimiž se setkává ve své poradenské a přednáškové praxi. Kniha je psána pro rodiče dětí do 6 let věku.
Kniha obsahuje rady psychologů a lékařů i osobní zkušenosti rodičů dyslektiků, alergických dětí, dětí s vadami řeči, zrakovým, sluchovým nebo tělesným postižením apod.
Dítě musí zvládnout obrovské množství dovedností jiného druhu než v dřívějších dobách, vstřebat neuvěřitelné množství poznatků. Podstatný požadavek proto je, aby se dítě dobře soustředilo, aby bylo pozorné, ukázněné, vytrvalé v tom se sice dnešní situace příliš neliší od minulosti, nicméně podstatná změna spočívá v tom, že u většiny vzdělávacích aktivit (ve škole i doma) musí být dítě v klidu! Proto představují stížnosti na neklid, živost dítěte od učitelů i od rodičů podstatný díl indikací na vyšetření v odborných institucích.
Chcete, aby se vaše děti cítily s vámi a dalšími členy rodiny v bezpečí a důvěřovaly vám? Aby domov považovaly za oázu klidu a jistoty? Pak jim dopřejte každodenní opakující se běžné činnosti, pevné body v jejich životě, vlastně jakési malé rituály. V této knize naleznete tipy a náměty na mnoho dalších činností v rodině, které děti potřebují pro svůj zdravý psychický vývoj a které vám také pomohou v různých výchovných situacích.
Průlomová práce, ve které autoři citují díla západních expertů i výsledky z vlastní praxe s ohroženými dětmi, popisuje pojem psychické deprivace u dětí v ústavní péči a nepříznivých rodinných poměrech. Metodologicky důkladné dílo se nezastavuje u odborného posouzení problému, ale klade do popředí zájmy dítěte a humanistický přístup.
Rodiče, u jejichž dětí se projevují poruchy chování, si kladou důležitou otázku, zda se jedná o přechodné problémy chování jejich dětí, nebo jestli jde o nějakou psychickou poruchu, kterou je třeba léčit. Jak to rozeznat a co dělat?
Kniha čtenářům postupně odhaluje několik základních princípů, které mužům pomohou stát se svým dětem dobrými otci. Autor předkládá svůj pohled na dozrávání muže v dobrého otce, který se zájmem a moudrostí ovlivňuje a formuje svět a charakter svých dětí. Tato kniha je sice určena mužům, ale většina jejího obsahu je důležitá i pro ženy.
O výchovných odměnách a trestech, umění odpouštět a výchovných prostředcích a situacích pro jejich využití. Význam odměn a trestů je ve výchově zřejmě stále týž. Jen v různých dobách a společnostech se jedno nebo druhé více nebo méně zdůrazňuje, uplatňuje nebo hlásá a praktikuje. Autor si dovoluje pozvat čtenáře, aby se spolu s ním laskavě zamýšleli, proč, kdy a jak máme dát ve výchově svých dětí přednost tomu “po dobrém” nebo “po zlém”. Rozumět sobě a rozumět dítěti, to už je první krok na cestě výchovy.
Psychologický pohled na trápení, která dětem způsobují konflikty a problematické situace v rodině. Autoři se snaží ukázat nejčastější krizové situace v rodině, které přinášejí dětem trápení a způsobují dětská traumata. Rozvod, nemoc, úmrtí člena rodiny, příchod nového partnera či nevlastních sourozenců do rodiny, ale také nevěra rodičů, žárlivost, nesoulad v rodině, případně i na první pohled celkem obyčejné stěhování – to vše se dotýká dětské psychiky a dítě se s tím musí nějak vypořádat. Kniha popisuje tyto situace z pohledu dítěte, dává je do širších souvislostí s vývojovou psychologií dítěte a dokládá příklady z praxe včetně dětských kreseb, které mnohdy jasně vysvětlí to, co dítě nedokáže slovy popsat. Snaha porozumět dítěti v nelehkých situacích, do kterých se dostává “vinou” svých nejbližších a zajistit co nejlepší cestu k jejich nápravě, to je cílem této publikace. Psychologické výklady doplňují konkrétní rady pro rodiče a osoby pečující o děti.
Kniha věnovaná prvním dnům, měsícům a rokům života dítěte přináší informace o normálním vývoji, ale i o tom, co zdravému vývoji překáží nebo co ho ohrožuje. Jak uvádí Zdeněk Matějček v úvodu k prvnímu vydání, „mohou to být nejrůznější nemoci, úrazy a podobné nepříjemnosti, ale i nejrůznější nevhodné postupy v péči o dítě a v jeho výchově. A mohou to být třeba i jen trochu neobvyklé rysy osobnosti dítěte, takže nejsou jeho okolí dost srozumitelné.“ Autoři pomáhají rodičům porozumět svým dětem ve zdraví i nemoci, v radostech i starostech.
Zlobí, ruší, neposlouchá, neustále má s někým konflikty, takové bývá dítě s problémy v chování. Problémové chování má mnoho příčin, učitele ale často zajímá především to, jak s dítětem pracovat a jak mu pomoci začlenit se mezi vrstevníky. Kniha zkušené odbornice nabízí zejména předškolním pedagogům vysvětlení příčin poruch chování, možnosti jejich prevence a také ovlivnění projevů problémového chování.
Unavuje vás dohadování se s vašimi dětmi, aby s vámi alespoň trochu spolupracovaly? Vyčerpává vás jejich neposlušnost? Kniha 12 klíčů k důsledné výchově pomůže rodičům vyřešit tyto problémy s pomocí klíčových principů, jež umožňují vychovat vaše dítě k větší zodpovědnosti. S pomocí této knihy se naučíte, jak zacházet s dětským vzdorem, jak přimět děti k tomu, co po nich chcete, jak využít ve výchově prevence, jak děti naučit zdvořilosti a úctě a jak je připravit na jejich nezávislost.
Knížka je pro dívky užitečnou příručkou, ale může se hodit i rodičům, vychovatelům a učitelům. Autorka mluví otevřeně o všech psychických i fyzických tématech, přičemž se nevyhýbá ani ožehavějším a velmi intimním tématům, např. onanii nebo homosexualitě. Cituje z dopisů dívek, které pubertu prožívali, a nenásilně poukazuje na způsoby, jak se s ní co nejlépe vyrovnat.
Děti trpící poruchou pozornosti s hyperaktivitou (syndromem ADHD) představují pro své rodiče a učitele náročnou zkoušku. Ale i dětem samým přináší jejich postižení řadu problémů a často ohrožuje jejich zařazení do společnosti a někdy i zdraví. Kniha je přehledem současných poznatků o specifických poruchách pozornosti a hyperaktivitě u dětí a zároveň je vodítkem pro práci s nimi.
Autorka představuje metodu Rejoue (přehrávání), která staví na teoretických základech dvou rozdílných relaxačních metod: Jacobsonovy a Schultzovy. Jacobsonova metoda doporučuje relaxaci svalovou kontrakcí a uvolněním. Schultzova metoda využívá pro fyzické uvolňování smyslových obrazů a představ. Metoda Rejoue pomáhá dětem relaxovat pomocí krátkých her.
Co změní malé roztomilé dítě v tyrana, který je schopen ovládat celou rodinu? Autor popisuje mylné představy některých matek o lásce, které je vedou k tomu, aby milovaly své děti přehnaným a nezdravým způsobem. Nepopisuje jen typické nešvary ve výchově a jejich ovoce, ale i psychologické pozadí celého problému, především příčiny „opičí lásky“, kterých je více a pramení v nevyřešených postojích maminek. Jako zkušený psycholog nabízí autor i vhodné přístupy, nástroje a metody pro uzdravení rodinných vztahů. Téma je ilustrováno konkrétními zkušenostmi mnoha rodičů.
Jedinečný soubor námětů pro pohybový rozvoj nemluvňat a malých dětí od narození do jednoho roku je věnovaný především rodičům těchto dětí. Kniha nabízí hry a zábavné činnosti, které podporují rozvoj schopností a dovedností dětí. Rodiče v knize naleznou inspiraci, jak se svými dětmi trávit příjemně a užitečně svůj společný čas. Kniha je vybavena bohatým fotografickým materiálem.
Kniha s humorem dává nahlédnout do společného soužití bílé rodiny s adoptovaným Romem – Borisem, a to od plenek až do jeho 21 let. Nabízí čtenáři originální způsoby řešení výchovných problémů i zkušenosti s domácí školou. Předkládá zkušenosti s adopcí, ale je i oddychovou četbou pro zasmání. Kniha je vhodná pro širokou veřejnost, rodiče, vychovatele, zájemce o romskou problematiku.
Návod pro rodiče, jak doprovázet své děti na cestě k dospělosti. Vychovávat dítě znamená respektovat jeho dětskou osobnost se všemi jejími zvláštnostmi a bezpodmínečně ho přijmout. Autorky společně shrnuly své dlouholeté zkušenosti do příručky určené všem rodičům, kteří chtějí ze svých dětí vychovat osobnosti se svobodným, tvořivým myšlením, silnou vůlí a odolností, optimistickým životním postojem a schopností milovat.
Knížka otvírá téma chlapecké puberty, období mnoha změn. Vede kluky k tomu, aby svou pubertu přijali bez předsudků a s otevřeností, která jim umožní mluvit s kamarády i důvěryhodnými dospělými o všech soukromých a někdy i velmi intimních problémech, které je právě trápí. Knížka vychází z drobných příběhů kluků i dnes již dospělých mužů, kteří se svěřují se svými pubertálními pocity a zážitky.
Jak se z našich dětí stávají dospělí? Jak poskytnout oporu a budovat vzájemný vztah? Jak dopřát volnost, ale zároveň nastavit mantinely? A jak se vyhnout konfliktům v rodinném životě? Autor sympatickým způsobem odpovídá na tyto a mnohé další otázky a dokládá příklady z praxe. Puberta je obtížným obdobím a ačkoli je nedílnou součástí lidského života, bývá zkrátka někdy nad síly všech zúčastněných. Jenže právě v této chvíli by rodiče neměli kapitulovat, role rodičů je právě nyní obzvláště důležitá!
Ilustrovaná publikace, která je návodem k práci s životním příběhem dítěte. Vysvětluje význam všech událostí v životě dítěte a představuje metodu, díky níž dítě porozumí své minulosti, pochopí svou současnou situaci a dokáže hledět s optimismem do budoucnosti.
Kniha nabízí rodičům, prarodičům, učitelům, vychovatelům a dalším laikům i odborníkům pečujícím o děti a dospívající praktické rady na cestách výchovy. Jejím hlavním cílem je nabídnout rodičům vodítko při jednání s dětmi, a to v kontextu rodinného systému, v němž autor knihy přihlíží i k potřebám rodičů samých, neopomíjí je ani nesnižuje. Výchovu pojímá jako náročný úkol, který není nutné zvládat bezchybně, naopak doporučuje, aby se rodiče poučovali z chyb a čerpali z nich podněty pro další výchovu.
Puberta dává často zabrat dospívajícím dětem i jejich rodičům. Autor nepovažuje dospívání za problém, který je potřeba vyřešit, ani za náročnou vývojovou fázi, kterou je nutné přetrpět. Přináší návod, jak zachovat dobé vztahy mezi rodiči a dětmi a žít i nadále spokojeným životem, který nepochybně využije každá rodina.
Poznejte dětský mozek a využijte nejnovější poznatky z neurovědy ve výchově a péči o své děti. Tento světový bestseller nabízí rodičům věkově přiměřené strategie zvládání každodenních překážek. Ukáže vám, jak kultivovat zdravý emocionální a intelektuální vývoj dětí tak, aby mohly vést vyrovnané a smysluplné životy plné hlubokých vztahů. Autoři nabízejí revoluční přístup založený na dvanácti klíčových strategiích, a předkládají čtenářům nejnovější vědecké poznatky o tom, jak je dětský mozek „zapojený“ a jak funguje. Usnadnění výchovných postupů navíc přinášejí ukázkové dialogy konkrétních situací v komiksových obrázcích, a také pár stránek určených přímo starším dětem, kde si samy v popisech názorných obrázků mohou přečíst, jak jejich mozek v aktuálně dané situaci pracuje.
Na knižním trhu ojedinělá publikace, která poskytuje ucelený pohled na oblasti, které v souvislosti s homosexualitou (či dalšími podobami sexuality) bývají vnímány jako problematické či kontroverzní – na dětství, dospívání, partnerské vztahy a v neposlední řadě na rodičovství párů stejného pohlaví. Autor se nezaměřuje izolovaně na jevy jako coming out, šikana ve škole, nebo jak se stávají neheterosexuální lidé rodiči, ale vnímá je v širším kontextu.
Kniha seznámí čtenáře s prožitky a zkušenostmi pěti rodin, do nichž se narodilo dítě se závažnými zdravotními komplikacemi. Uvádí některé obecnější charakteristiky vývoje dětí s problémy, zejména dětí, které se narodily předčasně, a upozorňuje na obtížnou prognózu pozdějšího vývoje z raného období života.
Publikace přináší komplexní pohled na často kontroverzně pojímané téma pěstounské péče a zaplňuje mezeru ve vědeckých poznatcích. Vychází z rozsáhlého a v našich podmínkách ojedinělého výzkumného projektu, který mapoval prostředí a význam biologické a pěstounské rodiny. Důraz je kladen na zjištěné ochranné faktory ve vývoji dítěte v pěstounské péči. Současně je poukázáno na rizika, která hrozí při nerespektování psychických potřeb dětí.
Cítíte se pláčem a záchvaty vzteku svého dítěte zaskočeni? Nevíte, jak se k němu postavit, nemáte k jeho řešení potřebnou trpělivost nebo vás rozčiluje? Máte problém zorientovat se v záplavě rad, které si navzájem protiřečí? Tato kniha vám dodá potřebnou sebedůvěru a pomůže vám zůstat s dítětem i během náročnějších okamžiků v citovém spojení.
Příručka pro rodiče hyperaktivních dětí shrnuje základní poznatky o působení stravy na chování dítěte i rady, jak vhodnou stravou toto chování příznivě ovlivnit.
Kniha se zabývá vztahem mezi rodiči a dětmi od nejútlejšího věku až po školáky. V kapitolách o dětském mozku, pláči, spánku, špatném chování, ustavení disciplíny atd. jsou vždy uvedeny praktické rady, jak reagovat na určité způsoby chování dítěte.
Anička se narodí na svět, kde se jako většina z nás potká se svou babičkou. Hraje si s ní, učí se od ní, povídají si spolu a mají také tajemství. Jak Anička roste a poznává svět, babička pomalu odchází. Anička je s babičkou až do konce a dokáže si s ní hrát i potom.
Publikace si klade za cíl podat rodičům informace o problematice šikanování mezi dětmi školního věku. Zaměřuje se zejména na psychologické pozadí vztahů ve školním kolektivu, na jejich patologii a na komunikaci mezi vrstevníky i mezi dětmi a dospělými. Naznačuje, jak by sami rodiče mohli šikanu rozpoznat a případně ji ve spolupráci s pedagogy, psychology a dalšími odborníky pomáhat řešit. V knize jsou uvedeny kazuistiky.
Odborně naučná publikace zaměřená na téma attachmentu a posledních objevů v neurobiologii a vývojové psychologii v této oblasti. Případové studie a ukázky terapeutické praxe pocházejí ze zahraničí i z českého prostředí. Je rovněž určena všem, kteří pečují o děti s raným vývojovým traumatem. Zaujme i pěstouny, adoptivní rodiče a učitele těchto dětí.
Publikace je určena především samotným dětem ve věku od 7 do 15 let, které mají Aspergerův syndrom, a také jejich rodičům, vyučujícím, vedoucím zájmových kroužků nebo kamarádům. Je psána z pohledu chlapce Adama s touto poruchou, který svým vyprávěním provází každodenními obtížemi, se kterými se setkává.
Poté, co se po tatínkovi Žabákovi a mamince Žabákové slehla zem, dvě jejich malé žabičky zůstaly opuštěné. Paní Kosová, pan Krtek a pan Ježek by jim rádi pomohli, ale žádný z nich neví jak. Pak se ale objeví maminka Myšková a rozhodne se o žabičky postarat se slovy: „Dítě je dítě. A všechny děti potřebují střechu nad hlavou, místo na hraní, dobré jídlo a někoho, kdo je má rád!“
Knížka byla napsána pro všechny, kteří se rozhodli být rodiči dětem, které se u nich nenarodily: Adoptivní rodiče, příbuzné, partnery rodičů, pěstouny a další pečovatele. A také pro jejich okolí: babičky, dědy, sousedy, paní učitelky a další. Knížka přináší přehledný obrázek o tom jak se orientovat ve službách, odborné pomoci a ve státním systému sociálně právní ochrany. Také přístupně a na vysoké úrovni shrnuje specifická témata, která náhradní rodičovství přináší při péči o děti a jejich výchově: význam rodiny a rodičovské postavy pro děti, které nežijí s biologickými rodiči; téma attachmentu a vztahu s dospělými; prožívání a psychický vývoj dětí v péči náhradních rodičů, specifická problémová chování dětí; stesk po biologické rodině a kontakt s ní, historie dítěte; co musí dítě zvládnout, aby netrpělo následky stresu z dětství do dospělosti a jiné.
Se svými více než dvacetiletými zkušenostmi v oblasti dětské psychoterapie Jenett Wolfdieter upouští od nezáživného vědeckého vysvětlování a místo toho nabízí praktické tipy pro všední den, které pokrývají celé spektrum rodinného života: od stresových situací jako je ranní vstávání nebo večerní usínání, přes používání televize a počítačů, až k problémům ve škole jako je psaní, čtení, počítání a vypracování domácích úkolů.
Jak technologie připravují muže o mužství a co s tím
Fakt je, že máme obří problém: Uvěřili jsme mýtu o cizích, nebezpečných lidech a děti tak už nemohou “lítat” venku. Místo toho je rozvážíme na kroužky, které jsou ale jen chabou náhražkou za možnost venku, s ostatními dětmi neplánovaně objevovat svět. Zbytek času sedí doma. Doma jsou čtyři stěny, jeden až dva rodiče, možná sourozenec. Prostě nuda. Naštěstí někdo vynalezl videohry, chytré telefony a sociální sítě. A to je zábava! Bohužel moderní technologie na děti (i na dospělé) působí jako pán prstenů ze stejnojmenné trilogie. Pokud se tomuto “miláškovi” nestanoví pevné hranice, ničí životy.
Publikace provází čtenáře vývojem syndromu ADHD od dětství až do dospělosti, popisuje obtíže, které s ADHD souvisí, přináší konkrétní možnosti, jak řešit v běžném životě problémy s pozorností, pamětí, dochvilností, s dodržováním termínů, s udržením pořádku, chaosem, se zbrklostí, s učením, ale i s emoční nevyrovnaností, udržením přátelského nebo i partnerského vztahu, s vlastní sebekázní a vůlí.
Neklidné a nesoustředěné děti, zejména ty hyperaktivní, zde zřejmě vždy byly a rozhodně i budou. Často jsou pro své chování vnímány pedagogy a někdy i rodiči jako problémové. Publikace by měla přispět k tomu, aby hyperaktivní děti přestaly být neřešitelným problémem – včasné a správné výchovné vedení hyperaktivního dítěte může nejen zmírnit problémy, které tyto děti mají, ale některým i předejít. Autorky poukazují zejména na to, že hyperaktivita nemá jen negativa, ale také svá pozitiva, kterých lze využít.
Tato kniha vám, rodičům, pomůže porozumět světu dětských emocí, potřeb a přání. Pochopíte příčiny dětského chování, naučíte se na svět dívat dětskýma očima, zjistíte, že často jste příčinou dětského zlobení vy sami, aniž byste si to uvědomovali. Autorka je vynikající francouzská psycholožka, a tato kniha je již mnoho let jedním z největších bestsellerů o výchově.
Kniha amerického psychologa Thomase Gordona, nominovaného na Nobelovu cenu za mír, srozumitelně a názorně popisuje postupy, jak komunikovat s dětmi, jak posílit spolupráci v rodině a jak efektivně řešit problémy. Součástí knihy jsou praktická cvičení, která rodičům umožní osvojit si nové postupy, patřičně je zažít a případně je vyzkoušet ve své vlastní rodině. Výsledkem bude méně hádek a bojů, méně zuřivých scén a lhaní, méně trestů.
Máte pocit, že vychovávat teenagera přináší mnohem více starostí než radostí? Kdy a jak byste s ním měli řešit náročná témata jako sex, drogy a alkohol? Kolik nezávislosti je ideální? Jak s teenagerem mluvit, aby vás poslouchal, a jak mu naslouchat, aby s vámi mluvil? Jak s teenagerem řešit peníze, volný čas a školní povinnosti?
Vychovávat teenagera testuje rodičovskou lásku k prasknutí. Dítě, nad kterým jste dosud měli téměř úplnou kontrolu, je nyní vyšší než vy, hlasitější než vy a najednou zná všechny vaše nedostatky a má nutkání na ně neustále upozorňovat. A co víc, tahle nová bytost může mluvit a oblékat se způsobem, který je vám zcela cizí a nic vám neříká – zatímco zároveň potřebuje stále více peněz. Pomoc je ale na dosah ruky! Tento praktický průvodce nabízí všem rodičům a ostatním členům rodiny osvědčené strategie pro každou situaci, řadu příkladů a rad, které ihned můžete využít v praxi. Budete se divit, jak jste to dříve mohli zvládat bez této skvělé knihy.
Autor nabízí mužský vhled a upřímnou radu, porozumění a podporu každé matce, která tápe, pokud jde o výchovu synů. Využívá poznatků z rozsáhlého výzkumu i humorných osobních zkušeností, zabývá se složitými problémy, jako je komunikace, kázeň, sexualita a úcta.
Příručka podává základní informace o pojmu identita, jejím vývoji a budování v průběhu života dítěte a o různých poruchách identity.
Výchova dětí založená na uplatňování moci a síly je vyčerpávající a přitom málo účinná. Má negativní dopady nejen na plnění každodenních oprávněných požadavků, ale také na sebeúctu, rozvoj osobnosti a vzájemné vztahy všech zúčastněných stran. Totéž platí i pro komunikaci dospělých mezi sebou, kdykoliv v ní převládne vzájemný boj o moc. Kniha Respektovat a být respektován je určena všem, kteří se snaží o partnerský, respektující přístup ve výchově, vzdělávání a v mezilidských vztazích. Nabízí jednak postupy a dovednosti okamžitě využitelné v praxi, jednak pohled na širší souvislosti mocenského a respektujícího pojetí výchovy, vzdělávání a komunikace. Přirozeným důsledkem osvojení těchto postupů a dovedností je udržení vlivu i dobrých vztahů a vzrůstající pocit vnitřního klidu, sebeúcty a kompetentnosti.
V knize najdete praktické rady psycholožky a vedoucí rodičovské podpůrné skupiny, jejichž cílem je odpovědět na otázku: Co se sebou jako rodič mohu udělat, abych lépe vychovával své dítě? Autorky vycházejí ze zkušeností dospělých, kteří vyhledali odbornou pomoc kvůli potížím s výchovou dětí, a přinášejí poznatky z psychologických výzkumů; tyto informace pomohou rodičům lépe pochopit problémy s chováním dítěte nebo s vlastním prožíváním a reakcemi a usnadní jim přijmout tyto skutečnosti jako přirozenou součást určité etapy životního cyklu. Kniha povzbudí maminky a tatínky při zvládání obtížných situací provázejících výchovu a ukáže, že cesta ke kvalitní přípravě potomků na život vede přes práci na sobě samém.
Nejen rodičům, ale všem, kteří chtějí porozumět sami sobě, pomáhá kniha pochopit, jakou roli hrají sourozenecké vztahy. Známý psycholog vtipně vysvětluje význam postavení dítěte v rodině a jeho vliv např. na výběr partnera, volbu povolání i všechny další vztahy v životě člověka.
Co malé děti nejvíce potřebují? To je otázka, která předznamenává celou řadu úvah nad různými tématy ze světa vědy o dětské duši. Odpověď je složitá i jednoduchá zároveň – mnoho věcí, ale snad nejvíce jistotu ve vztazích k lidem z nejbližšího okolí. Poutavá, často velmi osobní a hluboká zamyšlení známého dětského psychologa probírají potřeby dětí a úkoly rodičů,vychovatelů a psychologů
Renomovaný autor a uznávaný odborník zve rodiče na výpravu do jednoho období lidského života – do doby od narození až do předškolního věku. Rodiče mají možnost krok za krokem sledovat, co se s dítětem v období tohoto překotného psychomotorického vývoje děje, nač mají být připraveni, na co se mohou těšit a na co je třeba dát pozor. Autor vychází ze své výzkumné práce a dlouholeté klinické praxe a s laskavou moudrostí nabízí svou zkušenost všem, kteří chtějí porozumět svému dítěti a dobře je provést první životní etapou až ke vstupu do školy.
Motto knihy: Je důležitější připravit děti na cestu, než cestu pro děti.
Kniha není příručkou pro dokonalé rodiče, ale je průvodcem pro rodiče odhodlané a statečné, pro rodiče, kteří chtějí dát dětem sami sebe. Je rodičovství umění, nebo jen správná technika, strategie? Co všechno se promítá do našich výchovných záměrů? Co děti skutečně od rodičů potřebují a co je spíš na škodu? Schopnost dobře vychovat své dítě předpokládá porozumět sobě, svým náhledům, ale zároveň porozumět potřebám dítěte. Někdy je velmi těžké rozlišit, kdo koho vlastně vychovává. Kniha představuje několik zásadních principů výchovy dětí od útlého dětství až o jejich osamostatnění. Stručný text doplněný přehlednými schématy nebo vtipnými ilustracemi pomůže rodičům předcházet zbytečným chybám, kterých později litujeme.
Autorka píše nejen o příčinách a léčbě dětské panovačnosti, ale o skutečných výchovných potřebách malých dětí. Stále více rodičů a vychovatelů je bezradných. Ačkoliv při výchově chtěli dělat všechno dobře, zdá se jim, že se jejich děti vyvíjejí v malé tyrany. Udržují své rodiče v poklusu a nechávají je kolem sebe tancovat. Známá německá dětská psycholožka Jiřina Prekopová tento fenomén ve své knize vysvětluje a ukazuje, jakou oporu děti potřebují aby se mohly nerušeně vyvíjet.
Známá psycholožka a rodinná terapeutka se už po několik desetiletí zabývá výchovnými problémy a rodinnou psychoterapií. V této knize shrnuje svou celoživotní praxi a poznání. Jeden z nedostatků moderní výchovy vidí v neschopnosti rodičů stanovit dětem pravidla a vést je k sebereflexi. Rodiče vychovaní generacemi svých přísných rodičů dnes často odmítají jakékoli tresty a pravidla a zároveň se při výchově dopouštějí mnoha chyb, které mohou negativně ovlivnit vývoj dětí. Rodiče však mají právo na to, aby chybovali. Zároveň by si ovšem měli chyby přiznat a vyvodit z nich správné důsledky. Kniha je psána pro rodiče a rodinné terapeuty.
Zkušený autor ve své nové knize čtenářům nabízí psychologicky „chytré“ výchovné techniky s konkrétními, dílčími cíli. Vedle nich a v jejich pozadí však čtenář najde to hlavní – podněty k moudrému, laskavému a smysluplnému spolubytí s dětmi. Takové soužití podle autorova názoru vede děti ke svobodnému, zodpovědnému a šťastnému životu.
Kniha přináší odpovědi na otázky ohledně tělesných i psychických změn v průběhu těhotenství, radí, jak dodržovat správnou životosprávu, jaké speciální cviky provádět a jak předcházet zdravotnímu poškození plodu. Zabývá se průběhem porodu a šestinedělí. Poslední část pojednává o tom, jak pečovat o dítě v 1. až 3. roce života.
Kniha se zaměřuje se na rady a chyby při výchově dvojčat, o roli otců a prarodičů, nebo například o choulostivě otázky redukce mnohočetných těhotenství, úmrtí, či o různé typy dvojčat, zvládání puberty u dvojčat a vícerčat apod. Kniha je psána pro rodiče, budoucí rodiče i prarodiče dvojčat a vícerčat.
Autor se ve svém klasickém díle zabývá procesem, týkajícím se vazby a separace a ukazuje, jak z experimentálních studií týkajících se vývoje dětí lze odvodit vzorce chování, jež docházejí potvrzení biologickými vědami. Postuluje, že tendence dítěte ke vztahové vazbě je instinktivní odpovědí na potřebu ochrany, a zastává názor, že dítě, které tuto vazbu nemá, bude projevovat známky deprivace. Kniha je psána pro psychology, psychoterapeuty a pracovníky pomáhajících profesí.
Kniha je druhým svazkem klasického díla Johna Bowlbyho, které vyšlo jako trilogie pod názvem Attachment and Loss (Vazba a ztráta). Tento druhý svazek uvedené trilogie se zabývá především problémem separační úzkosti – obavami z bezprostředního či anticipovaného odloučení, z obav vycházejících z hrozeb rodičů odloučením, či ohrožením vazby s rodiči.
Třetí díl trilogie Vazba-Odloučení-Ztráta se týká problémů žalu a zármutku a obranných procesů, jež se mohou objevit jako důsledek úzkosti a ztráty.
Publikace podává základní informace o podání žádosti o zprostředkování náhradní rodinné péče, o právních a psychologických aspektech pěstounství a o finančním zajištění pěstounské péče a péče poručníka.
Příručka pojednává o zprostředkování osvojení a právních a psychologických aspektech osvojení.
Kvalita interakcí mezi dítětem a jeho rodiči v prvních měsících života do velké míry rozhoduje o tom, jaký bude jeho budoucí život, jaké bude mít vztahy, jak dokáže využít svůj vrozený potenciál i jaký z něj jednou bude rodič. Dítě, které prožilo první týdny či měsíce bez kontaktu s člověkem, který je jen jeho, může trpět řadou problémů. Kniha Kate Cairns vysvětluje základní pojmy, kterými jsou bezpečná vazba, trauma a psychická odolnost, a nabízí strategie, které mohou rodičům a vychovatelům dětí, které byly na začátku svého života opuštěné, pomoci překonat toto počáteční trauma. Láska a smysl, to jsou témata knihy i životní témata každého z nás. Kniha je určena náhradním rodičům a také sociálním pracovníkům a terapeutům, kteří pracují s pěstouny a adoptivními rodiči.
Autor čtenáře seznamuje se způsoby, jakými jazyky lásky hovoří různí lidé, tentokrát se zaměřuje na svobodné a osamělé a jejich problémy. Informace obsažené v této knize umožní svobodným dospělým jednotlivcům osvojit si dovednosti, které vedou k tomu, aby člověk miloval a byl milován.
Kniha je určena především těm, kdo se chtějí naučit lépe rozumět svému dítěti a mnohem hlouběji mu vyjadřovat svou lásku. Jakými jazyky tedy máme se svými dětmi rozmlouvat: slovy ujištění, jimiž oceňujeme jejich hodnotu; pozorností, kdy se dokážeme vcítit do jejich nejhlubších vnitřních požitků a vyjádřit jim svou duševní blízkost; jazykem darů, kdy děti zahrnujeme drobnými maličkostmi, které je potěší; skutky služby, kdy děti obklopíme praktickou péčí; fyzickým kontaktem, kterým můžeme vyjádřit svou fyzikou blízkost a něhu.
Jedná se o kazuistiky z náhradních rodin.
Příručka představuje průvodce pro adoptivní rodiče na cestě životem a podporu v případě nesnází. Je k dispozici v tištěné i online verzi (zde).
Co se stane, když je rodič opravdu manipulativní osobnost (volí často postupy velmi záludné), a jaké to má důsledky? Jaké jsou příznaky, chování, způsoby řeči, charakteristické situace, které prozrazují patologii u otce nebo u matky a umožňují ji odhalit?
Autorka představuje nejrůznější podoby toxického vztahu s takovým rodičem. Staví své výklady na hojné kazuistice, často překvapivých, někdy drásavých příbězích dětí, které už dospěly. Tyto už dospělí nikdy nezapomínají na bolestné prožitky, i když širší rodina o nich neměla tušení; důsledky škodlivého manipulativního jednání se projevují stále. Přesto je možné – a nezbytné – vymanit se z toho destrukčního pouta, dovolit si žít samostatně, spokojeně, bez ovlivňování a sebeobviňování. Kniha nabízí strategie, které pomáhají zbavit se pocitů viny a převzít kontrolu nad svým životem.
Možná každý se už setkal někdy s osobou vyvíjející na druhého nezdravý až „jedovatý“ psychický nátlak. Takové jedince psychologové označují jako „zvrácené narcistní typy“. V mnoha případech jim lze uniknout, neskončit ve vztahu s takovým člověkem. Jiná je však situace, pokud je takový člověk členem rodiny – manžel, příbuzný, působí-li na partnera nebo i na dítě. V tomto praktickém průvodci s mnoha kazuistikami dává autorka klíč umožňující rozšifrovat mluvu a chování jedinců (mužů i žen), kteří otravují vztahy v rodině a přímo ničí život.
Tato publikace je zaměřena na některé podpůrné aktivity pro nové náhradní rodiny. Vybrané metody a postupy jsou používané v několikaleté praxi. Pomáhají novým rodinám v navázání potřebných citových pout, nastavení pevných rodinných vztahů a porozumění potřebám dětí, které rodina přijímá. Publikace nabízí několik vyzkoušených a osvědčených metod a technik, které novým rodinám zprostředkovaly kromě společných zážitků i mnoho užitečných informací, díky kterým došlo k pozitivním změnám ve vzájemné komunikaci, zlepšení rodinných vztahů a především ke snadnější integraci přijatého dítěte do nové rodiny.
Ústřední postavou publikace je adoptované dítě v nové – náhradní rodině. Kniha poskytuje praktické rady jak rodičům, kteří se rozhodli poskytnout dítěti nový domov, tak profesionálním pracovníkům, kteří jim v této péči pomáhají. Uvádí i konkrétní případy, na kterých jsou demonstrovány teoretické poznatky v praxi. Čtenář tak dostane rady, jak se chovat v případě dítěte z odlišné kultury, komunity, ze zahraničí, z problémového prostředí, se zvláštním chováním nebo s odlišnými či zvláštními emočními potřebami.
Na základě dlouholetých zkušeností z poradenské činnosti autoři nabízejí přehlednou a srozumitelnou publikaci, která se zabývá problematikou partnerských, manželských a rodinných vztahů a jejich krizí. Čtenář v knize nalezne odpovědi na základní typy problémů, s nimiž se může v těchto vztazích setkat. Každá kapitola knížky je doplněna konkrétními příběhy, které danou problematiku dokumentují.
Příručka podává základní informace o dítěti odlišného etnika v náhradní rodinné péči a jeho výchově.
Publikace se zabývá problematikou náhradní rodinné péče z pohledu rodičů i dětí. První část je věnována postojům dospělých lidí k rodičovství, ať už biologickému, či náhradnímu. Zabývá se i významem přiměřené rodičovské péče na vývoj dítěte ve všech oblastech a v souvislosti s tím i připomenutím významu citového či podmětového strádání v raném věku. Druhá část se zabývá průběhem jednotlivých fází psychického vývoje a jejich možným ovlivněním rodiči.
Příručka pojednává o přijetí zdravotně znevýhodněného dítěte do své rodiny a o reakcích náhradních rodičů na přijetí dítěte s různým zdravotním postižením.
Nejčastěji používanou technikou při práci sociálního pracovníka s klientem bývá rozhovor. Kromě něj však můžeme používat i další, speciální techniky, které rozhovor nejen podpoří vhodným směrem, ale zároveň mohou mít velký význam diagnostický i terapeutický. V první části publikace je definována a vymezena sociální terapie a sociální diagnostika, ve druhé, praktické a stěžejní části je prezentováno kolem 50 konkrétních speciálních technik, včetně popsání přínosu, základních podmínek a zásad jejich používání. Publikace je doplněna kazuistikami z autorčiny praxe i skutečnými kresbami a pracemi jejích klientů.
Každé dítě potřebuje, aby ho někdo miloval a aby někam patřilo. To se snadno řekne, ale někdy je těžké to uskutečnit. Děti, které z různých důvodů nemohou žít ve své biologické rodině, někdy najdou domov u náhradních rodičů. Cesta za přijetím dítěte, které se narodilo někomu jinému, není lehká. A to nejen pro náhradní rodiče, ale i pro dítě. Kniha se zabývá motivací náhradních rodičů, vysvětluje rozdíly mezi adopcí a pěstounskou péčí a zmiňuje se i o hostitelské péči. Rodičům, kteří se chystají na přijetí dítěte, nabízí rady, jak se na to dobře připravit, zabývá se vztahy přijatého dítěte s ostatními členy rodiny. Autorka otevírá i téma vyčerpání adoptivních rodičů a pěstounů, komunikace s úřady a někdy i soudy, nevyhýbá se ani otázce úspěšnosti náhradního rodičovství. Vychází z osobní zkušenosti s náhradní rodinnou péčí.
Nový, autobiograficky laděný román je drásavě upřímná výpověď ženy, které se rozpadne život a ona hledá sílu, s níž by ho dokázala znovu poskládat dohromady.
Autorka tuto knihu napsala jako matka dvou chlapců-dvojčat, od třinácti let experimentujících s drogami. Prošla se svými syny celou cestu jejich postupného pádu na dno a věří, že příběh její rodiny pomůže ostatním rodičům drogově závislých vyrovnat se s nastalou situací a snad i v lepším případě těmto událostem vůbec předejít.
Johanna a Marcela jsou dvě poněkud víc snědé dívky na prahu dospělosti. Jsou sestry, ale každá je jiná, zjevem i povahou. Johanku trápí, že starší sestra je poněkud lhostejnější a má toulavé boty. Ale ze všeho nejvíc se bojí, že se všechno pokazí, přijdou o nový život a vrátí se do dětského domova
Jodie patří mezi děti, které jejich rodina zneužívá a zanedbává. Brutální sexuální zneužití, nedostatečná péče a bezohlednost k potřebám malé Jodie vedly k tomu, že úřady tuto osmiletou dívenku odebraly rodičům a hledaly pro ni náhradní rodinu. Příběh začíná ve chvíli, kdy se po čtyřech měsících náhradní péče Jodie ocitne ve své páté pěstounské rodině.
Kniha představuje skutečný příběh šestileté Sheily, která se dostane do speciální třídy pro děti s poruchami chování. Její učitelkou a zároveň prvním člověkem, který jí projeví lásku, je Torey Hayden. Ta po čase zjistí, že dívka má nadprůměrnou inteligenci, je učenlivá a dřímá v ní skrytý génius. Kniha je pozitivním svědectvím o síle pedagogických a terapeutických prostředků, a pedagoga představuje jako přítele, který neváhá pro dítě překonávat různé těžkosti.
V předchozí knize Spratek se Sheila rozloučila se svou učitelkou a ta o ní neměla několik let žádné zprávy. Nakonec se ale setkaly. Dospívající Sheila se vyrovnává nejen s tím, že její učitelka napsala o jejím příběhu knihu, ale také dává Torez a celému okolí najevo, že ona není přece žádná literární postava. Navíc je v ní stále velmi živá bolest z toho, že jí její matka opustila a že neví, kde a jak žije její mladší bratr.
Léta chtěla najít svou biologickou matku. O to víc nyní, když je sama matkou. Chtěla by poznat ženu, která dokázala opustit své dítě. Má pocit, že do jejího vlastního mateřství se otiskují stopy, které jí nepatří. Syrový a bolestivý autobiografický příběh ženy, která si celý život přála najít biologickou matku.
Autorčiny osobní předsevzetí mají smysl i pro ostatní rodiče, kteří se výchovou svých dětí zabývají nejen prakticky, ale přemýšlejí i nad tím, jak své dítě nejlépe provést zmatkem dnešního světa, jak ho ochránit před násilím, jak mu předat své názory, kulturní zázemí i historické zkušenosti, jak mu poskytnout povědomí o širší rodině a jak mu dodat dostatek sebevědomí do jeho vlastního života. Sto slibů je sto krátkých příběhů, úvah, bajek a básní, které poskytnou každému rodiči námět k zamyšlení.
Rodiny vznikají různým způsobem – tahle se prostě našla. Kniha je nejen o vzniku jedné atypické rodiny, ale také o radostech a úskalích pěstounské péče z pohledu ženy, která se netradičním způsobem stala pěstounkou a opatrovnicí dvou starších děvčat.
Uľiľom tel bachtaľi čercheň je životopisné vyprávění zajímavé nejen literárně, ale také historicky a etnologicky. Lackové se na základě příběhů a historek jejího života podařilo zcela přirozeně vytvořit a čtenářovi předat obraz dnes už zmizelé každodenní reality romské osady jejího dětství. Zobrazila tradičně idylický obraz původního romského společenství, ale zároveň nevypustila ze svých vzpomínek těžké a tragické okamžiky hmotné bídy a společenských antipatií ze strany majority i svá zklamání a deziluze, zvláště z období komunismu.
Kniha Štěstí, neštěstí, láska, pěstounství, jejíž autorkou je Denisa Prošková , je o jedné pěstounské rodině, skrz kterou se dozvíte spoustu věcí i o sobě, vlastních kořenech, vztahu k lidem a míře vlastní tolerance. Všechny příběhy jsou zpracovány velmi osobně a zasvěceně, a vyplývá z nich, že každý pěstoun může být dobrým pěstounem
Knížka vypráví o dětech, které se narodily v srdci svých náhradních rodičů, které si do života přinesly různé problémy a genetickou zátěž. Život s nimi nebyl a není procházkou růžovým sadem a knížka popisuje „jiné” rodičovství s otevřeností a zároveň v sobě nese naději pro všechny, kdo by rádi dítě osvojili nebo přijali do pěstounské péče a bojí se, zda to zvládnou. Kniha je retrospektivou, ohlédnutím za dvěma desítkami let rodinného života rodičů a jejich adoptivních dětí a dětí, které rodina přijala do pěstounské péče. Manželé Striovi postupně přijali do své rodiny osm dětí (u jednoho z děti se objevila posléze závažná forma autismu). Kniha osloví zájemce o skutečné příběhy pěstounských a adoptivních rodin.
Autentická svědectví z pěstounských rodin, zachycená v této knize v časovém rozmezí deseti let, jsou pokusem o nezkreslený pohled na pěstounskou péči, její potřebnost a smysl, ale i na úskalí, která s sebou přináší. Dramatické osudy dětí bez domova osloví všechny, kdo se hlouběji zamýšlejí nad vlastním rodičovstvím, mezilidskými vztahy a stavem dnešního světa.
Autorka místy až s brutální upřímností a citovou hloubkou líčí dětství dítěte, které opustila matka, ocitlo se v ústavu a poté v péči adoptivních rodičů. Pohled dítěte, které naráží na zeď nedorozumění, je vylíčen velmi sugestivně. Toto rané trauma a život bez mateřské lásky měly dalekosáhlé důsledky na psychiku holčičky a později dospívající dívky v podobě velkého osamění, mentální anorexie, sebepoškozování a sebevražedných tendencí. Tento osobní příběh má kromě individuální hodnoty univerzální platnost. Je důkazem negativního dopadu raného traumatu na celý pozdější život a zároveň ukazuje nesmírnou lidskou houževnatost, odolnost a schopnost regenerace.
Autorka, lékařka a pěstounka připravila ke druhému vydání pokračování životů svých přijatých i biologických dětí. S neuvěřitelnou pokorou a laskavostí se rozhodla spolu s dětmi zveřejnit jejich osudy až do dospělosti, protože jejím přesvědčením je, že děti patří domů.
Kniha je výsledkem výzkumů týkajících se nejen závislosti na návykových látkách, ale především vlivu zneužívání návykových látek na celý rodinný systém. Je rozdělena do kapitol, které popisují vliv užívání návykových látek u jednotlivých členů rodiny a dopad na ostatní její příslušníky. Text je prokládán vyjádřeními respondentů výzkumu a poskytuje nejen odborný, ale i emocionální a autentický pohled na celou problematiku
Monografie autorského kolektivu, jimiž jsou přední odborníci ze všech oborů, zabývajících se problémem závažných společenských jevů, týkajících se dětí, je jedinečným shrnutím poznatků a bohatých zkušeností autorů, vedených jedinou snahou – chránit naše děti a rodiny před nebezpečím týrání a zneužívání a nabídnout pomoc tam, kde je jí zapotřebí. Problém je řešen z pohledu sociálně orientované pediatrie, klinické psychologie a sociální psychiatrie. Jednotlivé kapitoly se zabývají tělesným a psychickým týráním, sexuálním zneužíváním a zanedbáváním dětí, vysvětlují, proč některé děti přitahují násilí, jaké na ně může mít násilí dopady a jak jsou ohroženy děti v neúplných rodinách.
Kniha přináší pedagogům základní informace, metodické postupy a jednotlivé listy cvičení, které mohou využít při výuce. Cílem je naučit dítě uvědomovat si a pojmenovat vlastní pocity i myšlenky a jejich spojitost s určitým jednáním u sebe i u druhých. Rozvíjí schopnost dítěte zvládnout změny, které s sebou nese život, stresující situace i reakce s tím spojené, tj. úzkost, strach, obavy, apod. Při individuálních i skupinových cvičeních děti pracují s představami a pocity, využívají reminiscenční techniky, učí se jak přijímat nové a neznámé. Slovní cvičení jsou kombinována s výtvarným vyjádřením.
(viz sekce Motivační a vzdělávací knihy pro děti)
Vývojové poruchy učení nebo chování postihují nemalou část dětské i dospělé populace. Potíže dětí trpících např. dyslexií, dysgrafií nebo hyperaktivitou (ADHD) se neomezují jen na školní vyučování, ale promítají se do celého sociálního systému, v němž dítě žije. Autorka této publikace se soustředila na doplnění nejnovějších poznatků o příčinách a projevech vývojových poruch učení a chování a jejich klasifikaci, a především na nové informace o možnostech pomoci dětem, které jimi trpí.
Dvě třetiny českých rodičů se domnívají, že jejich děti jsou výrazně neklidnější a nesoustředěnější než děti ostatní. Někdy to není jen subjektivní pocit plynoucí ze snížené tolerance přirozeného dětského temperamentu. Některé děti svou zvýšenou dráždivostí, neposedností a rozjíveností dovádějí k zoufalství rodiče, učitele, vychovatele i lidi, k nimž nemají žádný vztah. Neklid se u nich stává vývojovou poruchou, kterou je třeba brát vážně. Kniha vysvětluje příčiny hyperaktivity vrozené i získané, přináší poznatky z oblasti neurofyziologie i sociologie a seznamuje s možnostmi nápravy-terapie.
Kniha popisuje Výjimečné dítě, o němž se často mluví jako o “problémovém”, může rodiče snadno udolat a vyvolat v nich pocity vlastní neschopnosti. Tyto děti však mají pouze mimořádný temperament nebo jsou emocionálnější, citlivější, vnímavější, neústupnější a hůře se vyrovnávají se změnami než děti průměrné.
Děti, o nichž kniha pojednává, chodí většinou na druhý stupeň základní školy. Jsou hyperaktivní (neposedné), nepozorné a zlobivé. Takové děti většinou nevydrží chvilku v klidu, vrtí se, pozorují vše kolem, vypadá to, že nás ani neposlouchají a nevnímají, neustále si s něčím hrají, houpají nohama, vyrušují, nedokončují, co začaly, jsou hlučné, náladové, vznětlivé, vzdorovité, vždy v opozici, nepořádné, roztržité. Kniha může sloužit jako průvodce na cestě porozumění rodinným vztahům a pomoci dítěti.
Kája je psí holčička. Úplně na začátku měla smůlu, bydlela v útulku, ale našli si ji moc prima lidé a přivedli k sobě domů. A mají ji moc rádi a ona je taky. Má vlastní pelíšek, vlastní misku a dokonce někdy přes den i celý byt sama pro sebe. Lepší smečku si prostě nemohla vybrat. Její příběh je moc zajímavý a zábavný se spoustou veselých autorčiných ilustrací.
Kniha je vyprávěním “skutečných událostí” ze života indiánského chlapce v Tennesee třicátých let, kterého se po smrti rodičů ujali babička a dědeček, moudří lidé z kmene Čerokíů.
Kuba je chytrý, veselý kluk, chodí do druhé třídy a občas zazlobí. Když jednou přijde ze školy s tím, že ho rozčilená paní učitelka nazvala rozmazleným jedináčkem, rodiče mu prozradí, že už nebude dlouho sám. Bude mít sestřičku – ale ne miminko! Alence jsou čtyři roky a rodiče si ji přivezou z dětského domova. Text na závažné téma adopce je napsaný s lehkostí a nadhledem, pro malé čtenáře je zábavným příběhem, v němž poznají i něco jiného z rodinného prostředí.
Lucie Seifertová a Lenka Eckertová Vás velmi vtipnou formou provedou úskalími a nebezpečími, které číhají na internetu na Vás a Vaše děti.
Tento titul se zabývá velmi důležitým tématem, a to vztahem k penězům. Učí děti jak správně porozumět rozdílu mezi tím, co za peníze lze koupit a co nikoliv. Vysvětluje pojmy peníze, hojnost, ale také závist nebo štědrost. Ukazuje, že každý má schopnost tvořit si svůj vlastní život, zároveň má ale také i zodpovědnost za svá rozhodnutí. Tato kniha vysvětlí vašim dětem skutečnou hodnotu peněz a pomůže jim získat si k penězům zdravý přístup. Vaše děti se mohou naučit, jak hodnotu peněz nepřeceňovat ale ani nepodceňovat. Dozvědí se také, jak je důležité realizovat své vlastní sny, jak přitom nakládat s penězi, které si vydělají a co se skrývá pod pojmy hojnost a bohatství.
Kniha „Už žádné výmluvy!” učí děti, jak se nenechat odradit, jít si za svým snem a nevymlouvat se! Kniha vypráví příběh chlapce, který má zdánlivě neuskutečnitelný sen. Výmluvy a pochybnosti jako “nejsem dost chytrý” nebo “je to příliš těžké” ho však téměř odradí od jeho naplnění a on se svého snu málem vzdá.
Jak vlastně přicházejí děti na svět? Co se celých těch dlouhých devět měsíců děje u maminky v bříšku? Jak se rozhodne, jestli bude miminko chlapeček nebo holčička? A jak víme, kdy nastane ten správný čas, aby se děťátko narodilo? Tato knížka vypráví o cestě na svět o cestě, kterou prošly všechny děti, ale žádné z nich se na ni nepamatuje Teď si o tom dobrodružství děti mohou přečíst a všechno se dozvědět znovu, a to od úplného začátku! Je to příběh tak poutavý, že je napínavější než většina pohádek. Pro děti od 9 let.
Autorka seznamuje dospělé (rodiče, vychovatele), jak děti chránit, jak je vést, aby si osvojily jednání v potenciálně nebezpečné situaci, jak je učit zabránit jakýmkoli pokusům o sexuální zneužití. Svou knihou jim pomáhá takovým pokusům předcházet. Rodiče se v knize dozvědí, jak dítě informovat, aniž by ho vyděsili, jak dítěti zprostředkovat povědomí, že jen ono rozhoduje o svém těle a o svém životě. Při společné četbě nebo interpretaci částí knihy určených dětem získají děti povědomí, že před určitými věcmi se musí mít na pozoru. Autorka ukazuje, jak si ochranný postup vyzkoušet v hrách a cvičeních. Nacvičený způsob jednání pak může dítěti pomoci v nebezpečných situacích, pokud se v nich ocitne s neznámými nebo i se známými lidmi. Autorka také představuje určité příznaky, změny chování dítěte, které by mohly napovídat, že je v nebezpečí zneužívání. Kniha je určena jak rodičům, tak dětem od 4 do 10 let.
Rádce pro děti s ADHD a ADD: Dělá ti potíže, když se máš na něco soustředit? Napomínají tě ve škole za to, že vyrušuješ a vstáváš bez dovolení z lavice? Nejde ti učení? Neumíš usměrnit své chování? Možná máš ADD (poruchu pozornosti) nebo ADHD (poruchu pozornosti spojenou s hyperaktivitou). V této knize zjistíš, co to je ADD neboli porucha pozornosti a také co to je ADHD neboli porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou. Naučíš se, jak udržet na uzdě své nálady a jak překonat pocity neúspěchu, smutku a strachu. Zjistíš, které jídlo ti může pomoci k lepšímu soustředění. Na konci každé kapitoly se můžeš otestovat, a tak zjistíš, jestli rozumíš všem otázkám spojeným s poruchou pozornosti a také hyperaktivitou. Kniha je určena dětem s ADHD a ADD, jejich rodičům, učitelům a vychovatelům.